„Az Ayurveda az a tudomány, amelynek a tárgya a helyes és
helytelen, illetve a boldog vagy boldogtalan létállapot. Megmutatja mi kedvező
és mi kedvezőtlen a hosszú élethez. Maga az élet mértéke.” CSARAKA-SZAMHITÁ
I.41
Az ayurvéda egy tőről fakad a jógával, hiszen a védikus
tudomány magába foglalja a jógát, az asztrológiát vagy többek között a
meditációt is, az ayurvéda pedig a testi-szellemi gyógyítással foglalkozó ága,
melynek lényege nem a betegségek orvoslásában rejlik, hanem az
egészségmegőrzésben és a betegségmegelőzésben.
Hogy mennyire komplex tudomány azt az is megmutatja, hogy a több ezer év
alatt, míg kifejlődött integrálta a sebészetet, a testnevelést, a
táplálkozástudományt vagy a gyógynövények teljes körű ismeretét és felhasználási
körét. Amiért nekem annyira szimpatikus azonban az az, hogy az egyéni
tapasztalás mindig kulcsfontosságú kérdés. Bármilyen problémáról is legyen szó,
a megoldás alapvetően mindig a kibillent egyensúly helyreállítása, hiszen a
megoldás nem csak az egyéntől, de a környezeti adottságoktól és persze a
tünetektől is függ. Az ayurvéda tehát útmutató az egészséghez és a
kiegyensúlyozott élethez, de magunknak kell megfejteni, hogy a saját
testi-lelki adottságaink hogyan reagálnak a leírtakra. Az ayurvéda nem kőbe
vésett szabályok gyűjteménye, hanem egy rugalmasan kezelendő, átfogó rendszer.
Az ayurvéda 3 alapvető erőt különböztet meg:
- prána vagy elsődleges életerő
ez az energiaelv a mozgást, a sebességet, a
lelkesedést és ösztönzést szolgáltató energiaelv
- fény vagy sugárzás alapelve
- összetartó erő, ami mögött tudatos szándék van-ez a szeretet erejének kifejeződése
Ez a három alapelv három elemmel hozható összefüggésbe; a
levegővel, a tűzzel és a vízzel.
És itt elértünk ahhoz a részhez, ami általában mindenkiből
azonnal érdeklődést vált ki, hiszen a benned uralkodó vagy jelenlévő doshák sok
mindent elárulnak majd rólad és valószínűleg választ is kapsz jó néhány kérdésre.
Vagy éppen az összefüggések között bukkansz komoly felismerésekre ...
Három dosha létezik, melyek az előzőleg említett energiák
rendezőerői. A VATA a levegő, a PITTA a tűz, a KAPHA pedig a víz mozgékony
elemeinek felel meg a testnedvekben. A dosha szó jelentése amúgy sötétséget, romlást,
betegséget hozó. Egyensúlyzavaruk
esetén a doshák okozzák a megbetegedés folyamatát.
A VATA levegős dosha, jelentése mozgató, mozgásba hozó. A
VATA dosha mozgatja meg a másik két doshát is, azok ugyanis mozgásképtelenek.
Felelős az érzékelés, a tájékozódás és a szellemi működés egyensúlyáért.
A PITTA jelentése emésztő, és mivel a tűz elemhez társul,
feladata megemészteni az ételt, de a szellemi és érzelmi hatásokat is átvitt
értelemben.
A KAPHA jelentése a dolgok összetartója, ő képezi a test
tömegét. Lényegéhez tartozik az érzelmi stabilitás, a szeretet, a megbocsájtás
vagy a szerénység.
Mindhárom dosha megtalálható a korábban említett elemeken
kívül egy másik elemben is. Ez a másik elem az adott doshát tartályként
hordozza.
A VATA-hoz így kapcsolódik a levegő mellett az éter, ami a
testüregeit és finomcsatornáit tölti ki.
A KAPHA vizének közvetítője a föld elem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése