2013. augusztus 13., kedd

Ayurvéda I.

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy olyan jógaoktatói képzést végzek, ahol nem csak a jógával van lehetőségem komolyan megismerkedni, hanem a szintén több ezer éves indiai gyógymóddal, az ayurvédával is. Mivel már több bejegyzésem is utalt olyan ayurvádával kapcsolatos fogalmakra, amelyek idegenek lehetnek számodra, gondoltam megírom az alapokat, hogy könnyebb legyen eligazodni köztük.

 


„Az Ayurveda az a tudomány, amelynek a tárgya a helyes és helytelen, illetve a boldog vagy boldogtalan létállapot. Megmutatja mi kedvező és mi kedvezőtlen a hosszú élethez. Maga az élet mértéke.” CSARAKA-SZAMHITÁ I.41

Az ayurvéda egy tőről fakad a jógával, hiszen a védikus tudomány magába foglalja a jógát, az asztrológiát vagy többek között a meditációt is, az ayurvéda pedig a testi-szellemi gyógyítással foglalkozó ága, melynek lényege nem a betegségek orvoslásában rejlik, hanem az egészségmegőrzésben és a betegségmegelőzésben.  Hogy mennyire komplex tudomány azt az is megmutatja, hogy a több ezer év alatt, míg kifejlődött integrálta a sebészetet, a testnevelést, a táplálkozástudományt vagy a gyógynövények teljes körű ismeretét és felhasználási körét. Amiért nekem annyira szimpatikus azonban az az, hogy az egyéni tapasztalás mindig kulcsfontosságú kérdés. Bármilyen problémáról is legyen szó, a megoldás alapvetően mindig a kibillent egyensúly helyreállítása, hiszen a megoldás nem csak az egyéntől, de a környezeti adottságoktól és persze a tünetektől is függ. Az ayurvéda tehát útmutató az egészséghez és a kiegyensúlyozott élethez, de magunknak kell megfejteni, hogy a saját testi-lelki adottságaink hogyan reagálnak a leírtakra. Az ayurvéda nem kőbe vésett szabályok gyűjteménye, hanem egy rugalmasan kezelendő, átfogó rendszer.

Az ayurvéda 3 alapvető erőt különböztet meg:
  •   prána vagy elsődleges életerő
     ez az energiaelv a mozgást, a sebességet, a lelkesedést és ösztönzést szolgáltató energiaelv
  • fény vagy sugárzás alapelve
  • összetartó erő, ami mögött tudatos szándék van-ez a szeretet erejének kifejeződése
Ez a három alapelv három elemmel hozható összefüggésbe; a levegővel, a tűzzel és a vízzel.

És itt elértünk ahhoz a részhez, ami általában mindenkiből azonnal érdeklődést vált ki, hiszen a benned uralkodó vagy jelenlévő doshák sok mindent elárulnak majd rólad és valószínűleg választ is kapsz jó néhány kérdésre. Vagy éppen az összefüggések között bukkansz komoly felismerésekre ...

Három dosha létezik, melyek az előzőleg említett energiák rendezőerői. A VATA a levegő, a PITTA a tűz, a KAPHA pedig a víz mozgékony elemeinek felel meg a testnedvekben. A dosha szó jelentése amúgy sötétséget, romlást, betegséget hozó. Egyensúlyzavaruk esetén a doshák okozzák a megbetegedés folyamatát.

 


A VATA levegős dosha, jelentése mozgató, mozgásba hozó. A VATA dosha mozgatja meg a másik két doshát is, azok ugyanis mozgásképtelenek. Felelős az érzékelés, a tájékozódás és a szellemi működés egyensúlyáért.
A PITTA jelentése emésztő, és mivel a tűz elemhez társul, feladata megemészteni az ételt, de a szellemi és érzelmi hatásokat is átvitt értelemben.
A KAPHA jelentése a dolgok összetartója, ő képezi a test tömegét. Lényegéhez tartozik az érzelmi stabilitás, a szeretet, a megbocsájtás vagy a szerénység.


Mindhárom dosha megtalálható a korábban említett elemeken kívül egy másik elemben is. Ez a másik elem az adott doshát tartályként hordozza.
A VATA-hoz így kapcsolódik a levegő mellett az éter, ami a testüregeit és finomcsatornáit tölti ki.
A PITTA, azaz a tűz hordozója a víz a testben. Ezért ez a dosha a legellentmondásosabb általában.
A KAPHA vizének közvetítője a föld elem.

 

Ahhoz, hogy megtudd benned melyik dosha az uralkodó, csak ki kell töltened egy tesztet.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése