2013. május 26., vasárnap

TRATAKA

A jógában többféle tisztító gyakorlat létezik, melyek közül most a trataka során szerzett élményeimről fogok írni. A lényege röviden az, hogy leülsz meditációs pózba, szemmagasságba elhelyezel magad elé egy mécsest és a láng tövét nézed pislogás nélkül 30-60 másodpercig. Majd 10-20 másodpercre beborítod a szemgödröt a tenyereddel és újból a lángba nézel. Háromszor kell ismételni. A gyakorlat eredményeképpen megtisztítod a szemed és átvitt értelemben a látásodat is.

Régen imádtam bambulni hosszú percekig és rám is szóltak mindig, hogy hagyjam már abba. Igaz mára leszoktam róla, de ebből kiindulva azt feltételeztem, hogy egy gyertyalángra fókuszálni egy percen keresztül nem igényel részemről semmiféle erőfeszítést. Hát rá kellett jönnöm, hogy nagyon is.
Nem szabad pislogni - én azzal kezdem, és folytatom kb. 10 másodpercenként. Ettől persze felhúzom magam, és elkezd folyni a könnyem. Meg néha az orrom is. Aztán megpróbálok lazítani és csodák csodájára tovább bírom, a láng és körülötte egy kis glória oszlopszerűen elkezd emelkedni. Míg rá nem pislogok, természetesen...


Az jutott a legutóbbi gyakorlásom vége felé az eszembe, hogy mióta anya meghalt nehezen sírok. Sokáig egyáltalán nem, az utóbbi időben néha igen. Talán engem így tisztít ez a gyakorlat. A tűz érdekes módon kimos belőlem mélyen elzárt, kitörni akaró gátakat. Utána pedig sokkal könnyebb vagyok...


1 megjegyzés:

  1. A trataka nemcsak segít fizikai szinten tisztítani a szemet, de emlékeztet bennünket a Lélek tüzére is, a halhatatlanságunkra. Ébresztgeti bennünk a Purusha-emlékeket.
    Gondolj erre és máris közelebb kerülsz akár az elhunyt szeretteidhez is.
    PUszi
    Gabi

    VálaszTörlés